Strona główna Walory dydaktyczne

Czytamy dzieciom

opowiadanie baśni

Dzięki kamishibai możemy stosować alternatywną formę czytania, która umożliwia jeszcze większe pobudzanie wyobraźni dzieci, skupiających się głównie na obrazkach. Forma małego spektaklu teatralnego rozwija wyczucie języka, poszerza słownictwo, a jednocześnie bawi i uczy, zabierając uczestników w podróż do magicznej krainy teatru i literatury równocześnie. Największą różnicą między kamishibai a książką z obrazkami jest format ilustracji. Karty A3 umożliwiają udział w zajęciach większej grupie dzieci.


Należy również wspomnieć o tym, jak dużą rolę w rozwoju i wychowaniu dzieci odgrywa czytanie baśni. Otóż baśnie uczą nas, że poprzez pokonywanie własnych słabości stajemy się dobrzy, potrafimy pokonać zło i uporać się z pokusami, jakie niesie ze sobą postęp i chęć posiadania. Dostarczają dziecku wzorów moralnego postępowania, umacniając jego wiarę w sprawiedliwość. Słuchając baśni, dziecko poznaje, czym jest dobro i zło, niegodziwość i cnota.


Czytanie dzieciom od najmłodszych lat rozbudza w nich ciekawość świata, pomaga im zrozumieć siebie i innych oraz wyrabia nawyk czytania na przyszłość. Jest to szczególnie ważne w erze telewizji i komputerów, kiedy to dzieci nierzadko są od nich wręcz uzależnione, a pośpiech życia codziennego wypacza najważniejsze wartości.

 


Nowatorskie metody nauczania zachęcające do kreatywności

tworzenie ilustracji

Kamishibai wspomaga umiejętności promowania języka i kreatywności i urozmaica kształcenie mowy komunikatywnej poprzez pełnozdaniowe wypowiedzi dzieci oraz ćwiczenie narządów mowy. Jego wysoce stymulujący charakter zachęca dzieci do ustnych opowieści, czytania, tworzenia własnych historyjek, inspiruje do malowania obrazów (własnych historyjek). Promuje ono także różnorodność metod nabywania umiejętności językowych i narracyjnych. Przede wszystkim jednak sprawia dużo radości oraz zwiększa pewność siebie, co prowadzi do poczucia sukcesu i wzmacnia strukturę grupy poprzez wspólne działania.


Nasz teatrzyk zawiera dodatkowo kartę ze znakiem zapytania do wykorzystania w pracy z obrazkiem i w zabawie: można ją zastosować w dowolnym momencie, np. pytamy, co będzie dalej, zmieniamy zakończenie, oceniamy postępowanie bohatera i innych występujących postaci itd.


Podnoszenie skuteczności kształcenia poprzez twórcze działania

dzieci przedstawiają

Różnorodne tematy opowiadań kamishibai stanowią podstawę do rozwijania umiejętności pisania na każdym z poziomów, a dzieci mogą tworzyć i jednocześnie przyswajać wiedzę na dowolny temat. Wiele jednak zależy od inwencji prowadzącego zajęcia.


Opowiadania kamishibai mogą być tworzone indywidualnie, w parach (jeden rysownik, jeden pisarz) w małych grupach lub jako projekt całej klasy. Mogą one powstawać w oparciu o oryginalne pomysły, tematy związane z programem nauczania, aktualne wydarzenia, przyjemne doświadczenia i przeżycia, mogą także stanowić materiały pomocnicze do nauki z różnych dziedzin (np. języków obcych), propagowania zdrowego stylu życia, profilaktyki zdrowotnej itp.


Prezentacja opowiadania składa się z sekwencji slajdów, a sztuka jej prowadzenia wynika z wiedzy i doświadczenia, ponieważ obejmuje nie tylko przygotowanie ciekawych slajdów, lecz także uwzględnia cały zestaw zagadnień, takich jak forma i sposób mówienia czy emocje prelegenta. Celem zawsze powinno być skuteczne dotarcie do słuchacza.


Przykłady aktywności dzieci na zajęciach z kamishibai :

– opowiadanie własnymi słowami gotowych baśni,

– czytanie na głos gotowych baśni,

– ilustrowanie znanych baśni lub innych opowiadań,

– wymyślanie własnych lub wspólnych opowiadań,

– pisanie scenariuszy,

– ilustrowanie własnych opowiadań,

– ilustrowanie i prezentowanie tematów związanych z programem nauczania,

– ilustrowanie i prezentowanie opowiadań w językach obcych.

Teatrzyk kamishibai można dodatkowo wykorzystać do innych form teatralnych, takich jak teatrzyk sylwet czy teatrzyk cieni.

 
 
 
Naszą witrynę przegląda teraz 7 gości